В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

431

У грудні минулого року мені довелося побувати в студії інтернет телебачення SeoPult.tv, де я свого часу був у якості учасника програми. З тих пір спливло багато води, канал змінив концепцію, змінилася студія, обладнання. На все це було цікаво подивитися, поспілкуватися, познайомитися, ну і заодно вам розповісти. Думаю почнемо з фотографій, а потім почитаємо три великих інтерв’ю з працівниками інтернет телебачення.

Почали ми з перекуру з Міші Боде, головним редатором каналу. Офіс розташований на березі хімкінского водосховища та краєвиди там гарні, так само як і повітря. На задньому плані внутрішній двір офісу, а водосховище видно з іншого боку.

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

Ну а потім почалася підготовка до чергового ефіру.

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

Без професійного обладнання не можна, на аматорському далеко не заїдеш.

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

Налаштування, пристрілка, щоб все було в потрібних ракурсах.

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

Грим перед початком передачі. Гримують PR директора GetTaxi, до речі :).

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

Так виглядає процес запису передачі з далекого плану

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

А ось так це виглядає у режисера перед очима.

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

Ну а так це виглядає з ближнього плану.

В гостях у SeoPult.tv — як телеканал влаштовано зсередини

Зверніть увагу на гримера — вона на сторожі моніторингу зовнішнього вигляду учасників програми. Якщо раптом що не так (ну хіба мало туш потече), все відразу правиться не відходячи від каси.

Ну а тепер переходимо до інтерв’ю.

Михайло Боде

Михайло, розкажи, як відбувається пошук ідей для створення відеоконтенту?
Черпаємо ідеї звідусіль, звідки тільки можна: з новинних стрічок профільних видань, як локальних, так і зарубіжних, з «інсайтів», що видобуваються в особистому спілкуванні онлайн, в кулуарах конференцій, у неформальній комунікації, з власних стрічок в Facebook, в кінці кінців (сукупні френд-лист редакції охоплює більшу частину Рунету ділового»), із власних спостережень за живою і неживою природою» в реальності і віртуальності. Іноді вдається натрапити на якийсь сервіс раніше, ніж про нього заговорять широкі веб-маси або навіть бізнес-тусовка.

Частіше танцюємо від потреб аудиторії. Так, на початку осені, коли російський інтернет шелестіла чутками з приводу близького запуску власної рекламної мережі «ВКонтакте», ми, спілкуючись з колегами, раптом усвідомили, що аж ніяк не всі, кому треба, в курсі того, якими шляхами на поточний момент взагалі можна дати рекламу «у Дурова». Багато хто, наприклад, вважали, що ця соцмережа наживається на пре — і построллах в контрафактному відео, а між тим такого формату ВК не надає в принципі. Адже у «ВКонтакте» в штаті є відмінний «глашатай» його рекламних можливостей Олександр Круглов. Ми списалися з ним, і підсумком нашого спілкування стала велика, розбита на дві частини — раз і два — передача про те, що дає ВК з точки зору реклами, скільки це коштує, кому в якому форматі вигідніше там просуватися і з якої радості веб-майстрам і власникам сайтів вступати в його власну РС.

Хто в кінцевому підсумку відповідає за якість кінцевого продукту?
З одного боку, ми всі: у нас немає розмивання відповідальності, і якщо хтось допустив лажу, то він несе за неї відповідальності і виправляє помилку. З іншого — за якість кінцевого продукту з точки зору контенту відповідаю я як головний редактор, а з точки зору каналу в цілому Наїль Байків як генпродюсер. Схибили — it’s my fault. Значить, недогледів. Значить, треба було уважніше редагувати або моніторити процеси. Великі баги у нас, на щастя, вкрай рідкісні, але трапляються.

Кого найскладніше запрошувати на запис в ефір?
У нашому рідному інтернет-бізнесі — майже всіх порівняно просто. Найскладніше, мабуть, відповідальних за digital і e-commerce з традиційно офлайнових структур, але і це переборне. Ми зробили прекрасну, на мій погляд, програму з Кирилом Гродинским, генеральним директором E5.ru — проектом, відкритому гігантом російського роздробу X5 Retail Group. Головне, виразним, не сукняним мовою говорити (хоч по e-mail пишучи, хоч по телефону закликаючи), чого ти від людини хочеш, про що з ним розмовляти в студії ведучий, які питання потрібно розкрити. На прохання експерта ми за добу-дві до запису надаємо попередні, пунктиром намічені тези майбутнього інтерв’ю.

Коли ви виростете до того рівня, що на SeoPult.TV будуть стояти черги на запис?
Хвалитися не хочу, але черги у нас утворюються вже зараз: мені на [email protected] щодня падають листи від бажаючих виступити або від їх піарників. Кого-то доводиться запрошувати вкрай наполегливо, але, як правило, до нас ідуть з полюванням. Можливо, тому, що ми намагаємося говорити по справі і про справу, про те, до чого експерти небайдужі, про те, заради чого вони «брейнштормят» днями і не сплять ночами. Особливо приємно дізнаватися ще на стадії переговорів, що нас знають і дивляться.

Розкажи поетапно, які етапи проходить відеоконтент з моменту появи ідеї до моменту публікації на сайті.
Спершу дійсно спливає ідея. Вона може прийти в голову кому завгодно — мені, будь-якого з шеф-редакторів, генпродюсеру, режисерові, нашим консультантам тощо, — але для простоти припустимо, що вона відвідала мене. Думка виставляється на внутриредакционное обговорення на летючці або в Skype-чаті. Якщо ми не відмітаємо відразу, то крутимо-вертим перед уявним поглядом, думаючи, під яким кутом краще повернути дискусію. Зазвичай звужуємо тему, щоб не вийшло передачі «про все і ні про що»; виняток становлять великі оглядові передачі, покликані сформувати у глядача враження про поточний стан якоїсь ніші або бізнесу, як було в нашій останній програмі з Федором Вириным про електронної комерції та її челленджах (терпіти не можу варваризмов, але російське «виклик», хоч убий, ніяк не відображає суть англійської challenge).

Як мінімум за добу до ефіру зі сценарієм знайомиться ведучий (хто буде в кадрі, також вирішується заздалегідь; зазвичай ми тривіально виходимо з того, хто краще розбирається). При необхідності уточнює у мене чи у шеф-редактора здалося йому незрозумілих. Заливаємо сценарій на студійний iPad — головного нашого трудягу.

У день зйомок програмний директор і шеф-редактор зустрічають гостя, промовляють з ним приблизно за півгодини до зйомок сценарій, відбувається обопільна підстроювання ведучого під спікера. Часто пробегаемся за сценарієм, вже коли ведучого та гостя гримують.

До і після зйомок штатний оператор і за сумісництвом фотограф Олег Шипілов робить знімки гостей: під час накладання гриму і в бесіді з ведучим, окремі й групові, з усією редакцією. Я помітив: часто наші експерти потім ставлять ці фотографії на аватарки в Facebook.

Або паралельно підготовці сценарію, або після зйомок шеф-редактор становить біографічну міні-довідку експерта, який стверджує, по-перше, у самого героя програми, а по-друге, у мене.

Олег Герасимов

Олег, розкажіть деякі професійні характеристики студії.

Якщо мова про технічному оснащенні, то воно дозволяє проводити багатокамерні зйомки і прямий ефір в HD-якості. Якщо конкретніше, то це три камери Panasonic з можливістю запису на карти P2, режисерський пульт тієї ж фірми, радіо — і дротові мікрофони Senheisser і Shure. Запис ведеться у форматі 720p50 на MacPro з платою AJA, а в якості резерву використовується цифровий магнітофон DataVideo. Це дозволяє нам передавати будь-який контент нашому партнеру — каналу «PRO бізнес». Крім того, є окремий мовний сервер, який дозволяє формувати цілодобову сітку мовлення. Поки він використовується на вебінарах CyberMarketing, у програмі «Фактор людини» та ряді інших, де необхідна пряма трансляція (але, наскільки мені відомо, редакція планує збільшити питому вагу прямих ефірів). Монтаж здійснюється в Final Cut.

Інтернет-телебачення відрізняється від звичайного телебачення з точки зору режисера?
Є своя специфіка. З одного боку, ми не обмежені ефірним часом. З іншого, в Мережі відео довше 10-15 хвилин дивляться, тільки коли дуже цікава тема програми. Знайти золоту середину між цими крайнощами нам ще належить.

Які особливі вимоги до обладнання на SeoPult.TV?
Не зовсім зрозумів питання. Ми прагнемо до «ефірного», телевізійному якості при таких колосальних бюджетах, як у федеральних каналів. Баланс «ціна — якість». Саме цим критеріям і задовольняє наше обладнання.

Можна примудритися зробити аналогічні за якістю зйомки в домашніх умовах? Яка мінімальна вартість входу з точки зору обладнання?
Це дуже сильно залежить від формату програми. У будь-якому випадку одній людині буде складно організувати подібні зйомки, навіть маючи обладнання. Візьмемо, наприклад, найпростіше — вебінар, де в кадрі тільки одна людина. У нас задіяна наступна техніка:

  • дві камери (середній і великий плани);
  • комп’ютер, що передає картинку з презентацією
  • монітор, щоб доповідач бачив свою презентацію і нікуди не підглядав;
  • радиопетля;
  • пульт режисера;
  • пульт звуковий;
  • зв’язок з оператором;
  • записуючі пристрої.

Це не рахуючи самої декорації, світла, проектора або плазми в кадрі, ще одного комп’ютера для Skype-зв’язку зі слухачами, мовної сервера, зв’язку редактора з доповідачем і, звичайно, різних проводів та розгалужувачів сигналу.

Відповідно, по людям: редактор, режисер, звукорежисер, оператор, гример.

Одна людина може зробити щось схоже, але не в прямому ефірі, витративши значні кошти і зусилля. І провівши годинник у подальшому монтажі. Рівень продукту буде помітно нижче. А ми можемо проводити подібних вебінарів по кілька штук на день. А адже це найпростіший формат.

Що стосується вартості входу… А входити куди? ?

Якщо ви просто хочете якісно знімати і брати інтерв’ю у одного-двох чоловік, то можете обмежитися нормальною камерою (особливо зараз популярні дзеркальні фотоапарати, знімають відео), штативом, мікрофоном, фотографічним фоном або хромакеем, парою-трійкою освітлювальних приладів і комп’ютером з монтажною програмою. Потрібно вміти цим користуватися і розуміти переваги і недоліки подібного комплекту. Вартість називати, я вважаю, справа невдячна: постійно з’являється щось нове, рівень якості бюджетної китайської техніки постійно зростає. Зараз при необхідності я для себе зібрав би подібний базовий набір за 150 тисяч рублів.

А якщо мова про багатокамерної зйомки, то це точно не для домашніх умов.

Що займає більше часу — підготовка до випуску або обробка отриманих відеозаписів?

Більшість форматів програм у нас вже відпрацьовані і не вимагають тривалої підготовки. Максимум годину перед зйомкою — установлення декорацій, світла, камер, комутація і перевірка техніки. Далі грим ведучого і гостей. Все, мотор! Але я не знаю, скільки хвилин, годин, днів, а може, й тижнів йде у редактора на те, щоб цього гостя вмовити приїхати до нас, написати сценарій та інші инфоматериалы ?

Після запису — копіювання матеріалів і резерву на зовнішній жорсткий диск, чорновий копії редактору на флешку для перегляду. Паралельно при необхідності звукорежисер переписує собі звукові доріжки і видаляє, наприклад, кашель або удари рукою по мікрофону. Редактор наголошує, що потрібно вирізати або вставити, і передає цю інформацію монтажеру, який вже збирає фінальну програму, «одягає» її в початкову і фінальну «шапки», додає, якщо потрібно, інфографіку і анімацію, титрует ведучого і гостей і т. п. Нарешті, робить дві версії — для інтернету і для телебачення.

Шеф-редактор Сергій Іванов

За що ви відповідаєте на SeoPult.TV?

За підготовку сценаріїв передач, супровід передач, ведення передач в якості ведучого, запрошення гостей (частково), пошук нових тем (спільно з головним редактором), розробку нових форматів передач, репортажі з виїзних заходів, режисерський монтаж репортажів.

Що складніше — скласти список потенційних випусків або запросити на ці випуски учасників зйомки?
Принципових труднощів ні в тому, ні в іншому немає. Інтернет колоситься ідеями, а люди на SeoPult.TV йдуть охоче. Труднощі бувають швидше технічного характеру. Представники інтернет-бізнесу — люди зайняті і високомобільні. Не завжди вдається зловити їх саме в той момент, коли цього хочеться нам. Ну а щодо потенційних випусків… Нещодавно ми поскаржилися на те, що тема RTB у нас недостатньо розкрита, — і тут же зняли п’ять передач з Сергієм Співаком, Сергієм Журавльовим, Сергієм Кедровим, Борисом Омельницким і Ганною Знам’янської. Теми у всіх були різні, але кожен бажав розповісти про RTB, RTB, і тільки про RTB.

Які критерії якості успішно виконаної роботи вами як шеф-редактора?
Перший критерій, звичайно, внутрішня задоволеність. Передача повинна сподобатися мені самому, відбутися як захоплююча бесіда. Особливо це відчуваєш, коли сам ведеш її. Ну і, звичайно ж, об’єктивні критерії: інтерес глядачів, «раскрытость» теми, дотримання балансу між професійною подачею інформації і доступністю для широкого кола глядачів. Взагалі, для нас це головний критерій якості — вміти піднести інформацію професійно і доступно одночасно, без « попси», як на ефірних телеканалах.

Які помилки найчастіше роблять гості передачі?

Перед ефіром ми часто промовляємо з гостями ключові моменти майбутнього діалогу. Деякі гості починають захоплено розповідати, міркувати на улюблену тему, ділитися інсайтами. А коли починається запис — замовкають, адже вони вже все розповіли п’ять хвилин тому. Тому ми перед ефіром не даємо експертам вдаватися в деталі.

Друга помилка — приходити в студію зі своїми милими пиарщицами. Що вони роблять зі своїми керівниками, невідомо, але гості стають немов заморожені, бояться зайвого слова вимовити, кажуть завченими фразами, не слухаючи запитань. Винятки бувають, але порівняно рідко.

Третя помилка: незважаючи на інструкції, деякі гості все одно приходять на зйомку в сорочках в дрібну смужку або клітку. Хто знайомий з телебаченням, зрозуміє, про що я.

Скільки часу займає процес підготовки одного випуску SeoPult.tv?

Підготовка сценарію займає один-два дні. Зйомки — один день. Режисерська розмітка і монтаж готової передачі — два дні. Разом п’ять днів. А ще є розшифровка і редагування текстового варіанту, написання анонсів і змісту для сайту SeoPult.TV, Facebook і «ВКонтакте», розміщення відео на сайті і на YouTube, аудіо iTunes…

Ось так влаштований Seopult.tv зсередини. Не перемикайтеся.

Терехов.